Een klare kijk op emoties, gedrag en groeivoorwaarden bij kinderen
Iedereen heeft nood aan voldoende veiligheid, verbondenheid en vrijheid om als mens te kunnen groeien. Eigenschappen als doorzettingsvermogen, empathie en nieuwsgierigheid komen dan tot bloei. Wanneer er dreiging in de lucht hangt, eenzaamheid weegt of controle het eigen initiatief inperkt, gebeurt het tegenovergestelde. We verkrampen en onze energie gaat zitten in verzet en verdriet. Hoe merken we bij onszelf en bij de kinderen, jongeren en volwassenen die we begeleiden of basisbehoeften zijn vervuld? Kunnen we sneller herkennen welk gedrag wijst naar een welbepaald tekort of trauma? En hoe komen we daaraan dan tegemoet?
Om helderheid te krijgen over emoties, gedragingen en groeivoorwaarden baseren we ons deze dag op het drieledige mensbeeld. De mens als handelend, voelend en denkend wezen wil biologisch overleven om meer dan het loutere overleven zelf. Ons streven naar ontwikkeling, naar het vinden van scheppende, creatieve antwoorden, is eveneens een sturende kracht achter onze daden, woorden en gedachten.
Na een uiteenzetting verdiepen we deze visie door middel van leergesprekken aan de hand van vragen en voorbeelden uit ieders praktijk.
Door wie
Als taalkundige werkte Pia Leurs ruim 25 jaar in het onderwijs met volwassenen, studenten, jongeren en kinderen. De laatste jaren van haar onderwijsloopbaan was ze directrice van twee basisscholen. Ze volgde intensieve psychotherapeutische training en verdiepte zich in de (antroposofische) pedagogie en ontwikkelingspsychologie. Ze legde zich gedurende jaren toe op het bestuderen van het verband tussen gedragingen en specifieke ontwikkelingsnoden. In haar praktijk helpt zij ouders en leraren de vertaalslag maken van gedrag dat als een probleem wordt ervaren naar het lezen van het signaal dat een kind of jongere ermee uitstuurt. Eens moeilijkheden in dat licht staan ligt de weg naar heling open.
Pia is auteur van het boek: "Als je me helpt kan ik het alleen" en van een uitgebreide ontwikkelingsgerichte handleiding Sociaal Emotioneel Leren voor leraren. Ze is een buitengewone bron van wijsheid en inspiratie wat de pedagogische ruimte betreft.