B

  • Blaffer Hrdy S., Moederschap: een natuurlijke geschiedenis
  • Bom P. (2002). Kinderen en grenzen stellen; opvoeden met gezond verstand. Utrecht: Kosmos.

C

  • Cautaert S., Dupont V., Ideler I. (2001). Weerbaarheid van jongeren. Leuven: Garant.
  • Convens N. Izaä (2016). Gouden lichtstralen, mogen wij lachen; Over omgaan met het verlies van een kind. www.hetzonnelicht.be

D

  • De Winter M. (2011). Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding. Vanachter de voordeur naar democratie en verbinding. Amsterdam: SWP.
  • Delfos M. (2000). Kinderen en gedragsproblemen; angst, agressie, depressie, ADHD, een biopsychologisch model met richtlijnen voor diagnostieken behandeling. Lisse: Swets en Zeitlinger.
  • Delfos M.F. (2003). Luister je wel naar mij; gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Swets & Zeitlinger.
  • Delfos M.F. (2005). Ik heb ook wat te vertellen; communiceren met pubers en adolescenten. Amsterdam: SWP.
  • Delfos M.F. (2006). Weekendvaders; wie kent vaders? Amsterdam: SWP, Amsterdam.
  • Delfos M.F., (2006). Het maakbare kind; opvoeden als (ver)gissing. Amsterdam: SWP.
  • Dykstra I. (2007). Kind en familielot; het gedrag van kinderen begrijpen vanuit systemisch perspectief. Groningen: Het Noorderlicht. 
  • Dykstra I. (2006). Familieopstellingen met kinderen. Deventer: Ankhhermes.

E

  • Eliacheff C. (1997). Het kind dat een kat wilde zijn. Psychotherapie met de allerkleinsten. Amsterdam: Maarten Muntinga.
  • Evans K., (2004). The food of love.

F

  • Faber A., Mazlish E. (2007). How2talk2kids. Efectief communiceren met kinderen.
  • Filiozat I. (2019). Eerstehulp bij pubergedrag. De praktische gids voor ouders om pubers beter te begrijpen en ondersteunen. Centrale Uitgeverij Harderwijk.
  • Franke-Gricksch M. (2006). Jij hoort bij ons! Systemisch denken en handelen voor ouders, leraren en leerlingen. Groningen: Het Noorderlicht.

G

  • Geenen G., Corveleyn J.(). Helpende handen, gehechtheid bij kwetsbare ouders en kinderen.
  • Gerhardt S. (2009). Waarom liefde zo belangrijk is. Hoe de liefde voor je baby zijn hersenen vormt. Schiedam: Scriptum.
  • Geurtz J. (2010). Het einde van de opvoeding. Ambo.
  • Gielis S. (2018). Opvoeden tot zelfvertrouwen.
  • Groenhuijsen L. (2006). De vele gezichten van het belang van kinderen. Amsterdam: SWP.

K

  • Köhler H. (1997). Over angstige, verdrietige en onrustige kinderen. Vrij Geestesleven.
  • Kohn A. (2005). Unconditional Parenting; moving from rewards and punishments to love and reason. New York: Atria.

L

  • Ledoux C., Mama: Goddelijke kleintjes, menselijke moeders
  • Levine P, Kline M. (2009). Het weerbare kind. Traumawerk bij kinderen. Altamira.
  • Levine P, Kline M. (2006). Trauma through a child's eyes. North Atlantic Books.
  • Liedloff J. (1998). Op zoek naar het verloren geluk; naar een natuurlijke manier van opvoeden. Utrecht: Servire.
  • Louv R. (2007). Het laatste kind in het bos; hoe we onze kinderen weer in contact brengen met de natuur. Utrecht: Jan Van Arkel.

M

  • Mark S. (2017). Pedagogisch contact. Verbondenheid door aanraking.
  • Mieras M, Dieperink J.B., (2019) Heftige hersens.
  • Mol J. (2006). Opgroeien in vertrouwen; opvoeden zonder straffen en belonen. Amsterdam: SWP.
  • Mouton N. (2020). Mild ouderschap. Zelfs tijdens de woedeaanval in de supermarkt.

N

  • Napthali S. Boeddhisme voor moeders.
  • Neufeld G, Maté G. (2006). Laat je kind niet los. Hoe een hechte band je kind op het juiste spoor houdt. Manteau.

P

  • Pardoen J., Pijpers R. (2006). Verliefd op internet; over het internetgedrag van pubers. Amsterdam: SWP.
  • Prekop J. (1990) De kleine tiran; tot hoever mogen kinderen gaan? Antwerpen: Standaarduitgeverij.

R

  • Roseboom T. (2018). De eerste duizend dagen. Het fundamentele belang van een goed begin vanuit biologisch, medisch en maatschappelijk perspectief.

S

  • Siegel D.J. & Bryson T.P. (2014). No-drama discipline; The whole-brain way to calm the chaos and nurture your child's developing mind. Newyork: Random House.
  • Solter A. (2009). Baby’s weten wat ze willen; vertrouwen op de signalen van je kind. Haarlem: De Toorts.
  • Solter A. (2000). De taal van huilen; positief omgaan met huilen en boosheid van baby’s en kinderen tot 8 jaar. Haarlem: De Toorts.
  • Solter A. (2004). Het ongedwongen kind; Ruimte geven en grenzen stellen aan kinderen van 2 tot 8 jaar. Haarlem: De Toorts.
  • Solter A. Twintig alternatieven voor straffen. artikel te lezen op de site van het Aware Parenting Institute.
  • Solter A. (2006). Raising drug-free kids; 100 tips for parents. Lifelong Books.
  • Solter A. (2013). Attachment Play; how to solve children's behavior problems with play, laughter, and connection. California: Shining Star Press.

V

  • Van Bladel C.L. (2009). SOS conflict; concrete werkvormen voor geweldloos opvoeden en begeleiden. Sint-Niklaas:Abimo.
  • Van Lierop P. (2013) Mieren in je buik; verhalenboek over weerbaarheid voorkinderen. Piramidions.
  • Vettenburg N., Elchardus M., Walgrave L (Red) (2006). , Jongeren van nu en straks; overzicht van recent jeugdonderzoek in Vlaanderen. Tielt: Lannoo.
  • Verny T.R. (2002). Pre-parenting; nurturing your child from conception. Newyork: Simon & Schuster.
Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen, stemt u in met het gebruik ervan.